Hillerød Forsyning: En sag med potentiale til at ændre praksis hos Ombudsmanden
Hillerød Forsyning: En sag med potentiale til at ændre praksis hos Ombudsmanden
I december 2024 indgav jeg en klage til Ombudsmanden over Hillerød Forsynings afgørelse på en aktindsigt med delvist afslag fra oktober 2024. Afgørelsen nægtede mig indsigt i navne på medarbejdere og advokater med henvisning til risiko for chikane – uden nogen reel dokumentation. Sagen har udviklet sig til mere end blot en kamp for indsigt. Den har potentiale til at skabe præcedens, der kan ændre ombudsmandens praksis for alle kommunalt ejede forsyningsselskaber i Danmark.
En problematisk afgørelse
Hillerød Forsynings begrundelse hvilede på offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 2, som kræver, at der skal være en “klar og nærliggende risiko” for chikane. De fremlagde dog ingen konkret dokumentation for risikoen. Tværtimod brugte de et opslag fra Visbys Verdens Facebook , som blev offentliggjort efter deres oprindelige afgørelse, som argument.
Stk. 2. Behandlingen af en anmodning om aktindsigt efter § 7 kan, uanset at betingelserne i stk. 1 er opfyldt, afslås, i det omfang
2) anmodningen må antages at skulle tjene et retsstridigt formål el.lign.
Derudover indeholdt afgørelsen nedladende beskrivelser af min journalistik som “konspiratorisk” og “chikanøs.” Det er uacceptabelt for en offentlig myndighed at bruge subjektive og værdiladede udtryk som en del af en officiel afgørelse. Det underminerer ikke kun neutraliteten, men også ytringsfriheden.
Gentagne mønstre og systematiske fejl
Dette er ikke første gang, Hillerød Forsyning har forsøgt at undgå aktindsigt med henvisning til chikane. Tidligere sager hos Miljø- og Fødevareklagenævnet har fastslået, at deres begrundelser var utilstrækkelige og deres afslag uberettigede. Alligevel fortsætter de med samme adfærd, som ikke alene spænder ben for offentlighedens indsigt, men også underminerer tilliden til kommunale selskaber.
Ombudsmandens høring – et potentielt vendepunkt
Ombudsmandens beslutning om at undersøge, om Hillerød Forsyning er omfattet af offentlighedslovens § 4, stk. 1, er et vigtigt skridt. Hvis ombudsmanden afgør, at selskabet skal omfattes af hans virksomhed, vil det betyde øget ansvarlighed og gennemsigtighed, ikke kun for Hillerød Forsyning, men for alle kommunalt ejede forsyningsselskaber i hele landet.
I overensstemmelse med hensigten bag ombudsmandslovens § 7 er jeg indstillet på i medfør af ombudsmandslovens § 7, stk. 4, at bestemme, at Hillerød Forsyning Holding A/S skal være omfattet af ombudsmandens virksomhed, i samme omfang som Hillerød Forsyning Holding A/S er omfattet af reglerne i offentlighedsloven.
Ombudsmanden 14. januar 2025 i høringsbrev til Hillerød Forsyning.
En sag med betydning for alle kommunale forsyningsselskaber
Denne sag handler ikke kun om min ret til aktindsigt. Den handler om princippet om gennemsigtighed i forvaltningen af offentlige midler. Hillerød Forsynings vedholdende og helt uhørte adfærd har gjort denne sag til en, der kan få vidtrækkende konsekvenser. Hvis ombudsmandens afgørelse falder til fordel for gennemsigtighed, kan det ændre praksis for, hvordan kommunalt ejede selskaber håndterer aktindsigt fremover.